MENU
under construction

Interview: Barbara Jonkers en Dennis de Vries

Tweeëndertig kerken, tweeëndertig unieke linosnedes. Voor de huisstijl van Under de Toer ontwierpen Barbara Jonkers, zelfstandig ontwerper, en Dennis de Vries van BW H Ontwerpers voor iedere manifestatie een eigen affichebeeld, gegutst en gedrukt. De huisstijl zelf, de kleuren, sluiten volgens de twee aan bij wat een kerk uitstraalt. “Het oker is geïnspireerd op steenkleur van de kerk, maar kleurt het geheel ook warm en rijk”.

Wat was jullie rol in dit project?
Barbara: “Ik ben in 2016 gevraagd of ik een huisstijl wilde ontwikkelen voor Under de Toer. Daar begon het allemaal mee. Er moest een website, een logo en een typografie komen. Ik vroeg Dennis om me hierbij te helpen. Begin oktober van dat jaar hebben we de huisstijl gepresenteerd.”
Dennis: “In het begin, om alle aanmeldingen mogelijk te maken, moest alles digitaal ook in orde zijn. Daar was nogal wat haast bij. We wilden al wel meteen een sterk concept neerzetten. Hierbij was het handig dat ik vergeleken met Barbara sneller keuzes maak. Wat dat betreft vullen we elkaar goed aan. Barbara blijft meer staan bij het creatieve proces: ik werk meteen toe naar het eindproduct. En Barbara heeft veel ervaring met de culturele sector in Friesland, waar ik dat weer minder heb. Daarbij ligt mijn focus niet alleen op het ontwerp, maar ook op web, wat bij de nieuwe generatie bijna onmisbaar is.”
Barbara: “Ja, jij hebt dat dynamische ook. Jij kunt in tijd denken. Daar heb ik zelf wat meer moeite mee. Ik ben meer van het platte vlak, mooie typografie, het hiërarchisch neerzetten. Dennis ziet het wat meer toegepast. Hij denkt snel, ziet dingen snel en is niet bang om keuzes te maken. In dit snelle proces was het ook erg fijn dat het contact met de organisatie van Under de Toer zo goed was.”
Dennis: “Inderdaad, we vinden beide dat het om een gevoel gaat. Het gaat er niet alleen om wat wij gemaakt hebben, maar je moet het dialoog aangaan met de opdrachtgever. Samen komen we tot een mooi eindproduct.”

Wat werd uiteindelijk de huisstijl?
Barbara: “Tja, het was de vraag hoe we het project wilden verbeelden. Een kerktoren is een ijkpunt in het landschap van Friesland en een herkenning van de dorpen. Wat konden we met die vorm, hoe ziet zo’n toren er eigenlijk uit? Er zijn natuurlijk veel verschillende torens. Je hebt de siepel (de ui) op de punt van de toren, of juist een toren met een middeleeuwse blokvorm. De kerktoren kan zowel overdag als ’s nachts alles overzien en geeft altijd de tijd weer, daarom kozen we voor het kleurenpalet van het aanbrekend dageraad. De oker is het baksteen. Het geeft een rijk en warm gevoel.”
Dennis: “Voor mij was het beeldmerk vanaf het begin al een bel. Om de interactiviteit de vergroten, lieten we deze bel luidden wanneer je de website bezocht. ‘Hear, hear!’ stond er dan bij. Het riep de mensen op om zich aan te melden voor het project. Het werkte: Under de Toer kreeg meer dan tachtig aanmeldingen binnen.”

Toen die zevenentachtig uiteindelijk teruggebracht werd naar tweeëndertig, kwamen jullie voor een nieuwe uitdaging te staan; er moest een uiting komen voor al deze manifestaties, die ook overkoepelend was voor het hele project. Hoe deden jullie dit?
Dennis: “In iedere kerk is wel iets bijzonders te vinden, elke kerk heeft zijn eigen relieken, met zijn eigen verhalen. Die verhalen zijn de leidraad van Under de Toer en uiteindelijk waren het de onderwerpen van de manifestaties die de doorslag gaven voor het ontwerp. Technisch gezien was het nog een behoorlijke uitdaging. Het gevoel van de oude verhalen die een kerk kenmerkt, wilden we in de illustratiestijl naar voren brengen. We hebben het opgevat als ware het een boek: Under de Toer als uitgever, de kerk als auteur en de manifestatie als onderwerp van het boek.”
Barbara: “We hebben eerst een schetsmatige opzet gemaakt op de computer, waar de we compositie mee maakten. Daar maak je een print van, in zwart wit. Dit trek je over op een stuk linoleum en vervolgens ga je dat gutsen en rol je het in met inkt. Van deze afdruk maakte ik een foto met mijn telefoon en stuurde dit naar de computer, om het te bewerken en in te kleuren. Het is een combinatie tussen de oude ambacht en het grafische ontwerp. Het werken met zo’n oude ambacht zorgt ervoor dat het écht bij Under de Toer past. Kerken hebben allemaal wel een verhaal in zich zitten, in die eeuwenoude stenen. Het paste gewoon, om op deze manier te werk te gaan.”

Zie ook: http://www.barbarajonkers.nl/  //  http://www.bwhontwerpers.nl/